Att samarbeta med nytänkande designers och kreatörer är ett sätt för klassiska företag att utvecklas. Ikea har gjort detta många gånger förut, men nu ger man sig in på ett nytt område, nämligen dofter.
Ben Gorham behöver knappast någon närmare presentation: han är mannen bakom det svenska succéföretaget Byredo, mest känt för sina doftljus. Många skulle nog säga att det är just Byredos förtjänst att det är så stort med doftljus idag. Nu lanseras ett samarbete mellan Ikea och Byredo, och det har knappast gått obemärkt förbi. Den som googlar kommer att se att detta har uppmärksammats i snart sagt hela världen. En sajt kallar samarbetet det bästa som hänt Ikea sedan köttbullarna. Om man istället alltid tar laxen när man besöker ett av Kamprads varuhus håller man kanske inte med.
Ikea säljer redan idag doftljus, vilket alla kanske inte tänker på. Byredo-samarbetet kommer dock troligen att resultera i flera andra typer av doftprodukter förutom doftljus, och troligen med intressantare dofter.
Inte bara Byredo
Det slutar dock inte där: förutom med Byredo kommer Ikea att samarbeta med Virgil Abloh, grundare av Off-White, som enligt Elle.com kommer att designa om den klassiska blå Ikea-kassen. En annan designer som ligger i startgroparna för ett samarbete med Ikea är Jesper Kouthoofd. Vilken typ av produkter dessa samarbeten detta kommer att resultera i är dock inte klart idag. Samtliga kollektioner kommer att lanseras under 2019, skriver Café.